ˎˎCulorile sunt obsesia mea zilnică, bucuria și frământarea mea.ˋˋ (Claude Monet)
Orice lucru măreț pornește de la un vis, iar acesta a fost și cazul Departamentului de Vopsitorie din cadrul Fabricii de Biciclete din Timișoara. Situată inițial pe platforma Incontro, SMW și-a luat destinul în propriile mâini în anul 2021, construindu-și de la zero o adevărată ˎˎcasăˋˋ. Cu această ocazie, s-a decis și înființarea unei noi secții, menite să îndeplinească o sarcină ce anterior fusese externalizată: Vopsitoria în câmp electrostatic.
Asamblarea și punerea în funcțiune a acesteia a durat nici mai mult, nici mai puțin de șapte luni, rezultatul fiind unul de ultimă generație – conform specialiștilor de la Visa Impianti. De câți membri a fost nevoie, propriu-zis, pentru acest lucru? În mod suprinzător, un număr de doar cinci oameni dedicați a făcut totul posibil, în fruntea lor aflându-se chiar Managerul departamentului, colegul nostru Hunor Kisgyorgy. Implicarea furnizorilor italieni care au trimis componentele, susținerea primită de la partenerii din Târgu Mureș și participarea activă a numeroși contractori și subcontractori au stat drept dovadă a faptului că indiferent de obstacolele întâlnite, drumul merita din plin să fie parcurs.
Și așa a și fost: în prezent, fabrica se mândrește cu cele mai mari linii de vopsire din Europa, folosirea tratamentelor de suprafață cu nanoceramică, a cabinelor Wagner – apreciate la nivel mondial – precum și a altor aparaturi de calitate ce ajută la obținerea unor performanțe precum industrializarea a 60 de modele în numai trei luni. Pentru a contura o imagine a proceselor complexe desfășurate zilnic la Departamentul de Vopsitorie SMW, vom încerca să descriem în câteva cuvinte ce acțiuni desfășoară echipa noastră profesionistă:
Totul începe prin primirea unor cadre brute despachetate în Departamentul de Logistică, urmând ca operatorii de la Vopsitorie să le urce pe linie și să le treacă ulterior printr-un proces inovator de spălare, folosind apă tratată cu evaporatoare, nerecurgându-se astfel la deversarea apei industriale. Mai apoi, au loc procesul de uscare, procesul de aplicare a unor protecții pentru etanșarea unor zone unde nu trebuie să ajungă pudra și, finalmente, procesul de vopsire. Acesta se realizează în două cabine de vopsire aflate în paralel, fapt care face ca oprirea liniilor să nu fie nicicând necesară. În timp ce o cabină este curățată, cea de-a doua este deja pregătită să fie folosită! De notat ar mai fi și că vopsirea se face manual doar în anumite puncte-cheie, în cea mai mare parte ea fiind efectuată prin intermediul a 24 de pistoale automate de vopsire, câte 12 în fiecare cabină. Aplicarea primului strat se încheie prin introducerea cadrelor în cuptorul de polimerizare, apoi în cabina de răcire.
Mai departe, are loc fixarea manuală a stickerelor, repunerea pieselor pe linie și trecerea acestora prin cuptorul de preîncălzire. Odată respectați și acești pași, tot ce mai rămâne este să fie puse din nou protecțiile, cadrele să fie duse pe rând la cabina de lăcuire, la cuptorul de polimerizare și apoi să fie lăsate la răcire.
Acestea fiind spuse și întorcându-ne la citatul inițial, iată cum frământarea (a se traduce prin ˎˎmuncăˋˋ și ˎˎparticipare activăˋˋ) se transformă în bucurie la Departamentul de Vopsitorie SMW atunci când vedem produsul final: împreună dăm culoare performanței!